نگرانی اجاره نشینان در بازار مسکن 

نگرانی اجاره نشینان در بازار مسکن 
نگرانی اجاره نشینان در بازار مسکن 

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، آمار های رسمی از افزایش 31.2درصدی میانگین اجاره‌ بهای مسکونی در سال جاری حکایت دار‌د. این میزان افزایش که در قرار دادهای اجاره تمدیدی منعکس شده، اگر چه از میانگین نرخ تورم سالانه کمتر است...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، آمار های رسمی از افزایش 31.2درصدی میانگین اجاره‌ بهای مسکونی در سال جاری حکایت دار‌د. این میزان افزایش که در قرار دادهای اجاره تمدیدی منعکس شده، اگر چه از میانگین نرخ تورم سالانه کمتر است، اما با احتساب این که سهم هزینه مسکن و اجاره در سبد هزینه مصرفی خانوار گاهی از 50 درصد هم بالاتر می‌ رود و میانگین افزایش درآمد جامعه به 20درصد هم نمی ‌رسد، به‌ منزله افزایش فشار به اجاره ‌نشین ‌هایی است که حداقل 30 درصد خانوار های کشور را شامل می ‌شوند.

به اظهارات کارشناسان و مسئولان بازار مسکن از تحولات بازار اجاره نشان می ‌دهد شاخص اجاره ‌بها در پاییز نسبت به تابستان 7.2درصد افزایش یافته و رشد آن ‌همپای رشد قیمت مسکن بوده است. عمده ‌ترین دلیل افزایش متناوب اجاره‌ بها، تخلیه تورم 200درصدی بازار مسکن در 2سال گذشته بوده که هم چنان به تلاطم بازار اجاره دامن زده و به کابوس اجاره‌ نشین‌ ها تبدیل شده است. 

محاسبات نشان می ‌دهد حتی بدون در نظر گرفتن جهش نجومی قیمت آپارتمان و افول تولید مسکن در دهه90، در سال1400 نسبت خانوار های اجاره‌ نشین به کل خانوارها در کشور به 35درصد و در تهران به بیش از 50 درصد خواهد رسید.بررسی آمارهای مربوط به تحولات بازار اجاره‌ بهای کشور در سال جاری نشان می ‌دهد در وضعیتی که متوسط  رشد اجاره‌ بها نسبت به فصل تابستان به 7.2درصد می‌رسد.

از این رو در فصل های گذشته هم چنین در پاییز سال جاری، میانگین تورم نقطه ‌به‌ نقطه شاخص اجاره‌ بها در کشور، یعنی میزان افزایش اجاره ‌بها در پاییز نسبت به پاییز سال گذشته، معادل 21.6درصد بوده، اما رشد این شاخص در شهرستان ها به 34.8درصد رسیده است. به‌ عبارت‌ دیگر اجاره ‌نشین ‌های شهرستان ها  شاهد بیشترین جهش شاخص اجاره‌ بها در مقایسه با سال گذشته بوده و طعم گرانی را بیشتر چشیده‌اند..

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)